توسط مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری؛

گزارش وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی از لحاظ شاخص هرش (اچ ایندکس) اعلام شد

۰۹ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۳ کد : ۱۲۱۱ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۱۱۲۲
با توجه به اینکه شاخص اچ ایندکس نشان دهنده کیفیت و بهره وری پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری کشور است؛ عدد این شاخص برای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری بر اساس پایگاه Web of Science اعلام شده است.
گزارش وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی از لحاظ شاخص هرش (اچ ایندکس) اعلام شد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از رئیس ISC یا همان مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری؛ دکتر سید احمد فاضل ­زاده اظهار داشت: یکی از اساسی ترین راهها برای رسیدن به مرجعیت علمی، پیشتازی دانشگاهیان در عرصه علوم نوین است به گونه­ ای که دنیا از این آثار علمی کشورمان استفاده کند. استفاده از دستاوردهای علمی دانشگاهی، غالباً با شاخص ­های کمی و قابل استناد سنجیده می شوند. بر این اساس هم کیفیت و هم کمیت آثار علمی باید یکباره  بررسی شود.    

ایشان در ادامه گفت: شاخص H که تحت عنوان شاخص هرش نیز شناخته می شود، در سال 2005 میلادی توسط J. Hirsch معرفی شد. چنانچه حداقل H تعداد از  انتشارات یک پژوهشگر، H تعداد استناد دریافت کرده باشد، آن پژوهشگر دارای شاخص H است. به عنوان مثال، پژوهشگر A اگر حداقل 12 مدرک منتشر کرده باشد که حداقل 12 استناد برای آنها دریافت کرده باشد، شاخص هرش یا اچ ایندکس آن پژوهشگر برابر 12 است.

وی افزود: محبوبیت این شاخص به عنوان یک شاخص علم ­سنجی ناشی از این واقعیت است که بهره وری (تعداد انتشارت) و تأثیر (تعداد استناد دریافتی) را در یک نمایه ترکیب می­کند. شاخص H را می توان برای هر سطحی (نویسنده، موسسه، مجله، کشور) اعمال کرد. این شاخص می تواند اطلاعاتی را در مورد نحوه توزیع استنادها در مجموعه ای از انتشارات نشان دهد. شاخص H در سطح نویسنده، به عنوان شاخصی از دستاوردهای علمی یک پژوهشگر در طول زندگی علمی در نظر گرفته می شود.شاخص H به عنوان شاخصی که به نحوی نشان دهنده کیفیت خروجی های علمی و بهره وری پژوهشی دانشگاه های کشور است و در شاخص های رتبه بندی ISC نیز مدنظر قرار می گیرد و در امتیاز نهایی و رتبه دانشگاه لحاظ می شود.

عدد این شاخص برای دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری حاضر در رتبه بندی بر اساس پایگاه Web of Science استخراج شده، که طبق آن، رتبه اچ ایندکس دانشگاه ولایت به همت اعضای هیات علمی آن تاکنون برابر 21 است. روابط عمومی مدیریت امور پژوهشی این موفقیت را به همه دانشگاهیان عزیز دانشگاه ولایت در آغاز هفته پژوهش تبریک عرض می کند.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC: گزارش تفصیلی شاخص H برای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری حاضر در رتبه بندی بر اساس پایگاه WOS

لینک: وزارت عتف

جهت اطلاع از آخرین خبرهای پژوهشی دانشگاه، به صفحه مدیریت امور پژوهشی مراجعه فرمایید.

کلید واژه ها: شاخص هرش اچ ایندکس هفته پژوهش